Mindenek előtt kezdjük azzal, hogy semmiképp se hagyjuk úgy egész télre a motort, ahogy az utolsó őszi napon leállítottuk! A garázsba betolt és úgyhagyott motor nem éppen helyes tárolási mód, arról nem is beszélve mennyire elkeserítő látvány egy oszlophoz láncolt, hóval fedett motor. A tárolás helyét illetően a legfontosabb szempont az, hogy száraz helyiség legyen […]
Kategória Archívumok: Jó tudni!
Köztudott, hogy az akkumulátor magára hagyottan is lemerül, ezt hívjuk önkisülési folyamatnak. Az akkumulátor kisütése közben víz képződik és ezzel hígul az elektrolitként használt kénsav. Ez azért veszélyes, mert a hígabb kénsavas oldat fagyáspontja növekszik. Egy teljesen kisütött ólomakkumulátor elektrolitjának a sűrűsége 1,1 kg/l érték alá is csökkenhet, ami -13 C° körüli hőmérsékletű fagyáspontot eredményezhet. […]
A két extrém kanyartechnikát – a kiülést és a bedöntést- minden motorosnak ismernie kell. A kiülést (hang off) elsősorban versenyeken alkalmazzák- a vezető kiül a motorról a kanyar belső ívére. A bedöntést főként terepen és hirtelen kitérő manővereknél alkalmazzuk- a vezető felső teste továbbra is egyenes marad, miközben maga alá dönti a motort a megfelelő […]
Fontos a rendszeres gyakorlás. Aki csak úgy hallomásból ismeri fékberendezésének teljesítményét, az vészhelyzetben értékes métereket veszíthet. Sok motoros fél az elcsúszó első keréktől, ezért vészhelyzetben túl bátortalanul fékez.
A helyes akadály kikerülést gyakorolni kell. Az akadály előtt teljesen fékezzünk le, majd engedjük ki a fékeket, és döntsük a motort a megfelelő ívre. Ha a motor már ismét egyenesen megy tovább, akkor fékezzünk csak újra.
Mindig oda megyünk, ahová nézünk. A motor előtti akadályokat váltakozva figyeljük az út egy kis szakaszán. Ezután irányozzuk be a kanyar tetőpontját. Ha ez megvan, akkor a kanyarkijárat a következő tájékozódási pont. Szűk szerpentineknél segíthet az éppen vezetett kör képzeletbeli közepének betájolása.
A tempót úgy válasszuk meg, hogy a fékezés még a kanyarodás előtt fejeződjön be, és a motor már ne rugózzon. Könnyedén „kis húzással”, enyhén nyitott gázmarkolattal menjünk végig a kanyaron, a választott dőlésszöget már ne változtassuk meg.
Az új motorguminak nincs szüksége D vitaminra, ezért a gyors öregedés elkerülésének érdekében érdemes elrejteni a nap káros sugarai elől. Az sem baj, ha nem érintkezik tartósan hideggel, nedvességgel. Legjobb az élére állítva tárolni, több darabot nem érdemes hosszú időn keresztül feltornyozni, mert tartós alakváltozást szenvedhetnek. Kerékre szerelt motorgumi esetén a rendszeres keréknyomás ellenőrzésen kívül […]
Bakoljuk fel a motort úgy, hogy egyik kerék se érjen le a talajra, eresszük le a guminyomást 1,0 bar-ra. Ezzel biztosítani tudjuk a lengéscsillapítók és a gumiabroncsok tehermentesítését. Amelyik motornak van középállványa, azt könnyebb alátámasztani, amelyiknek nincs, annál egyénileg kell kitalálni, hogyan lehet megoldani, hogy ne jusson terhelés a rugókra és a gumikra hónapokon keresztül. […]
Van egy kis fogalomzavar az üzemagyag körül, ezért a félreértések elkerülése érdekében tisztázzuk: A tüzelőanyag is üzemanyag, viszont az üzemagyag nem csak tüzelőanyag lehet. Hogy is van ez? A benzin az tüzelőanyag. Úgy, mint a gázolaj is az. Az üzemhez szükség van tüzelőanyagra is, tehát a tüzelőanyag is üzemanyag. Az üzemhez viszont nem elegendő a […]
- 1
- 2